شبهای اربعین 1433 (3)

تذکر ضروری:

مطالب جلسات ، قابل خلاصه شدن و حتی پیاده شدن نوار نیستند. از این رو که روح کلام در زبان گوینده و قلب شنونده تاثیرگذارتر است ، تا نوشته ای که از برداشت یک مستمع به خواننده انتقال می یابد. با قبول این ضعف از جانب این حقیر، به مصداق آب دریا و چشیدن ! تقدیم می گردد:

 

وَ اَشْهَدُ اَنّى بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِاِیابِكُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَ خَواتیمِ عَمَلى

در شب گذشته عرض کردم که «اشهد انی» یعنی به خودم شهادت می دهم. خود را می بینم . چیزی را که ندیده ای چطور می خواهی شهادت بدهی؟ این زیارت اربعین به ما کمک می کند تا لااقل سالی یکبار به خودمان رجوع کنیم و ببینیم کیستیم؟  به چه چیز اعتقاد داریم؟ تو کیستی؟ البته اسم تو .....

ادامه نوشته

جلسات دهه آخر ماه صفر

از روز شنبه ۲۴ دی ماه به مدت ۱۰ شب مراسم عزاداری از ساعت ۶ شب  و سخنرانی جناب آقای حسینی از ساعت ۷ شب در حسینیه امیر المومنین (علیه السلام) برگزار می گردد.

موضوع سخنرانی: «شیعه شناسی»

نشانی : زعفرانیه - بعد از سه راه آصف - کوچه سپیدکوه- حسینیه امیرالمومنین      (لینک نقشه )

شبهای اربعین 1433 (2)

 تذکر ضروری:

مطالب جلسات ، قابل خلاصه شدن و حتی پیاده شدن نوار نیستند. از این رو که روح کلام در زبان گوینده و قلب شنونده تاثیرگذارتر است ، تا نوشته ای که از برداشت یک مستمع به خواننده انتقال می یابد. با قبول این ضعف از جانب این حقیر، به مصداق آب دریا و چشیدن ! تقدیم می گردد:


وَ اَشْهَدُ اَنّى بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِاِیابِكُمْ مُوقِنٌ

دیشب عرض کردیم که در این هیاهوی تحلیلها، پیرامون اعتقادات ( به طور عام) و امامان ( به طور خاص) و امام حسین علیه السلام و عاشورا ( به طور اخص) چیزی گم می شود که همان اصل است . و آن چیست؟! 


ادامه نوشته

شبهای اربعین 1433 (1)

 وَ اَشْهَدُ اَنّى بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِاِیابِكُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَ خَواتیمِ عَمَلى [1]،

 طبق معمول هر سال [2]، فقراتی از زیارت اربعین در این شبها مورد بحث قرار می گیرد

هم مناسبت ایام اقتضا می کند و هم متن آن مأثور است [3] و نکته مهمی که در این باره باید عرض کنم ، تفاوت اوضاع اربعین با ایام عاشورا است. طبیعی است که در ایام عاشورا ، جنبه های احساسی و شور و عاطفه و تعلقات قلبی ، جای کمتری می گذارد برای سایر تأملات و تدبرها ! ولی نبایستی که قضیه حضرت حسین روحی له الفدا در همین حد محصور بماند. لذا در اربعین ، مثل یک طوفانی که آرام گرفته ، باقیمانده های فکری و رسوبات اعتقادی آن مورد توجه قرار می گیرد.

امروزه کم نیستند افرادی که می خواهند از زوایای مختلف به عاشورا نگاه کنند و متاسفانه  بعضی ها ، سایر زوایای موجود را انکار می کنند. یا بعضا آن را  تحریفات می دانند. البته تحریفات وجود دارد ولی درگیر شدن زیادی با  آن ما را از هدف دور می کند. مثلا خیلی با این مساله درگیرند که وجود فلان شخص در کربلا صحت دارد یا نه؟ یا فلان ماجرا ، مثلا عروسی حضرت قاسم جزو تحریفات هست یا نیست؟ یا زیارت اهل بیت (علیهم السلام) در اربعین اول رخ داده یا در اربعین دوم؟

بله! بحثی نیست که تحریفاتی وارد شده است. بعضی از این تحریفات منسوخ شده و بعضی ها هنوز مانده. مثلا عروسی حضرت قاسم خیلی بعید است که حقیقت داشته باشد ... ولی مساله ما این نیست! 

ادامه نوشته

اندازه عظمت آدمی

عظمت آدمها به چیزهایی نیست که می دانند و می گویند؛

به چیزهایی است که می داند و نمی تواند بگوید!!

۱۶ /۱۰/۱۳۸۸

انتظار بزرگ

انتظار برای یک حادثه بزرگ ، باعث می شود تا فریب حادثه های کوچک را نخوری!

۱۳۹۰/۹/۱۱

استغفار ائمه (ع)

این همه استغفار ائمه علیهم السلام برای برطرف کردن حجب ظلمانی است. اگر هر روز ۷۰ مرتبه استغفار می کند، بدلیل لطافت محض وجود آن حضرت است. آینه را هر لحظه تمیز می کنند، آجر را نه! دعوای دو نفر دیگر، گرد و خاک روی آینه می نشاند! هر چه آینه تر باشیم، حساس تریم. و هر چه به آینه نزدیک تر باشیم، تاثیر عملمان روی آینه بیشتر است! مراقب باشیم از ما گردی و زنگاری بر آینه ننشیند!

۱۶/۱۰/۱۳۸۸

شب هشتم محرم 1433

ادامه یحیی الله تعالی ...

دیشب درباره یُمَکّنَکُم فی أرضِه صحبتی داشتیم. حال اگر این «ارض» ، قلب من و شما باشد! این «احیاء» با همین ظهور و حضور در آن ، رخ خواهد داد. اما اگر سرزمین باشد، باید همه اینها که گفتیم عمل شود. محورهای مختلف مثل محور اخلاق باید عرصه ظهور شود. فرموده اند: امر ما در سینه های نورانی و(قلبهای سلیم و) اخلاق حسنه قابل حمل است [1]. معرفت با اطلاعات فرق دارد. فرق اطلاعات با معرفت ، مثل فرق تصویر شیئ در آیینه با عکس شیئ است. عکس همیشه ثابت است، اما تصویر آئینه به خود شیئ وابسته است و با آن تغییر می کند. تصویر در آئینه زنده است.زاویه اش را هم که عوض کنی تصویر عوض می شود! باید زاویه اش با صاحب تصویر تنظیم شود. فرد به فرد هم فرق می کند. اگر زاویه ات با صاحب تصویر به هم بخورد، دیگر تصویر ندارد! برای همین است که می فرماید  واَن لا یَسلُبَنا معرفتَکم ! [2]

پس به این ترتیب می فهمیم که معرفت سلب شدنی است؛ اما اطلاعات مثل عکس همیشه ثابت است. این همه آدمها از امام حسین علیه السلام اطلاعات داشتند آنها که در کربلا در جبهه مقابل بودند می دانستند که امام حسین کیست و فرزند کیست و ... اطلاعاتشان از من وشما بیشتر بود. اما

ادامه نوشته

حجُب ظلمانی

امام صادق علیه السلام می فرماید: " لولا ان الشیاطین لیوحون حول قلوب بنی ادم، لنظروا الی ملکوت السموات!"

با گناه نکردن و اجتناب از محارم و انجام عبادات، حجابهای ظلمانی کنار می روند. بویژه گناههای فکری و اعتقادی. گناه اصلی ، نیتی و اعتقادی است. البته گناه های عملی خیلی بدند و نباید کوچک شمرده شوند؛ اما نباید یادمان برود که گناهان اصلی در قلب و نیت اتفاق می افتند! "آثم ٌ قلبه" این ها باعث می شود تا نظر به ملکوت نکنی.

گناه ، اعم از جوارحی و قلبی ، حجاب است. و گناهان هر چه از پائین بدن به سمت بالاتر بیاید خطرناکتر و مهلک تر است!

بزرگی و کوچکی آدم

هر چقدر معرفتت به امام بالا باشد، تو هم بزرگ می شوی! امام های کوچک (!) برای افراد کوچک است. اهل سنت از بزرگ کردن پیامبر صلوات الله علیه و اله هم ابا دارند و گاه حاضرند تا دیگران را بر او ترجیح دهند!

آدم ها به اندازه «علی» شان بزرگ اند. سلمان بزرگتر است ، چون علی او بزرگ است.

۱۳/۱۰/۱۳۸۸

شب هفتم محرم 1433

ادامه یحیی الله تعالی دینه بکم و....

بحث ما پیرامون اضلاع مختلف «ظهور» در عالم درون ، و در عالم بیرون بود. ارتباط محسوسی بین این چند فقره بعد از «یحیی الله تعالی» وجود دارد . ارتباطی بین یظهرکم لعدله ، و یمکنکم فی ارضه و ... .

گفتیم که دین داری یک امر مجرد و منتزع (در ذهن ها) نیست. و با خیلی مسائل ( روزمره و زندگانی بشر) ارتباط دارد. در دوران پس از ظهور ، روز بروز مردم به سوی توحید بالا می روند. شنیده اید که عدالت آن حضرت به سبک عدالت حضرت داود نبی (ع) و بر مبنای شریعت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله است.
ادامه نوشته

شب ششم محرم 1433

حتّى يُحْيِىَ اللَّهُ تَعالى دينَهُ بِكُمْ وَيَرُدَّكُمْ فى اَيّامِهِ وَيُظْهِرَكُمْ لِعَدْلِهِ وَيُمَكِّنَكُمْ فى اَرْضِهِ

... تا آنكه خداى تعالى دينش را بوسيله شما زنده كند و دوباره بازگرداند شما را در روزها (ى حكومت) خود و آشكارتان سازد براى عدل خود و پابرجايتان كند در روى زمينش؛

عبارات بعد از «حتی» به هم مربوط اند. از هم مجزا نیستند. احیاء دین مربوط است به بقیه متن : به بازگشت امامان در ایام خدا، به آشکار شدن آنان برای عدل خدا، و به پابرجایی آنان در زمین خدا؛ همه اینها جلوه هایی هستند از احیاء دین خدا.

حضور ائمه علیهم السلام ، یوم الله ساز است، حضور مبسوط الید آنان.

گفتیم که در روایات دو نوع بیان از یوم الله داریم...

ادامه نوشته

شب پنجم محرم 1433

حتی یحیی الله تعالی دینه بکم، و یردکم فی ایامه و یظهرکم لعدله و یمکنکم فی ارضه؛

امامان علیهم السلام وسیله و سبب و مجرای احیاء دین اند. در جلوه خارجی این احیاگری، از شیوه های مختلفی بهره می گیرند (که ما متناسب با فضای جلسه ، به برخی از آن شیوه ها اشاره می کنیم:) گاه از کوچکترین عوامل احیاء استفاده می شود. (رفتار و سیره ائمه علیهم السلام را اگر با دقت بررسی کنیم ، دین را به صورت یک جریان زنده و موثر پیدا خواهیم کرد.) ( گاه تصور ما بر این است که دین ، یک سری احکام فقهی است یا عبادات محض است . البته که اینها هم جزو دین است ولی زندگی عادی ما باید بر اساس دین باشد تا دین در درون ما زنده باشد) امام صادق علیه السلام به حمام رفت . حمامی برای ادای احترام به ایشان گفت: اُخَلّیه لک؟ حمام را برای شما خالی کنم؟ امام فرمود: «لا حاجة لی فی ذلک، المومن اخفّ من ذلک!» نیازی به این کار ندارم، مومن سبکبارتر از این حرفهاست! ( دین، یعنی همین چیزها!)

یک سوال: وقتی خدا به وسیله باران، زمین مرده را بعد از مرگش احیاء می کند، آن «دین» چیست که باران احیاگرش ، وجود مقدس ائمه علیهم السلام است؟

ادامه نوشته

شب چهارم محرم 1433

وَنُصْرَتى لَكُمْ مُعَدَّةٌ؛حَتّى يُحْيِىَ اللَّهُ تَعالى دينَهُ بِكُمْ وَيَرُدَّكُمْ فى اَيّامِهِ وَيُظْهِرَكُمْ لِعَدْلِهِ وَيُمَكِّنَكُمْ فى اَرْضِهِ

 و ياريم برايتان آماده است تا آنكه خداى تعالى دينش را بوسيله شما زنده كند و دوباره بازگرداند شما را در روزها (ى حكومت ) خود

مگر دین مرده است است که خدا آن را احیاء کند بدست ایشان؟

ادامه نوشته

شب سوم محرم 1433

و نصرتی لکم معدة، حتی یحیی الله تعالی دینه بکم

گفتیم که این نصرت در طول تاریخ ادامه دارد . تا زمانی که خدای تعالی دینش را به وسیله شما اهل بیت احیاء کند و شما را در ایامش برگرداند ، و شما را برای عدلش ظاهر سازد ، و در زمینش شما را تمکین دهد.

در چند شب گذشته ، به «نصرتی لکم معدة» اشاره کردیم. و گفتیم که غایت و نهایت این نصرت ، احیاء دین خدا است. فاعل این احیاء هم خود خداست! یحیی الله تعالی . ائمه هم از طرف خدا مُحی الدین هستند . ظهور و بروز این احیاء در زمان «قیام حضرت حجت» (صلوات الله علیه و آبائه الطاهرین ) و بعد از آن ، یعنی «رجعت» است.

زنده کردن دین یعنی چه؟!

ادامه نوشته

شب دوم محرم  1433

و نصرتی لکم معدة ...

نصرت اهل بیت ، در طول تاریخ اتفاق می افتد و نتیجه اش باید منجر به همین اموری شود که در دنباله این زیارت بیان می شود. یعنی نصرتی لکم معدة ، حتی یحیی الله تعالی دینه بکم و ...نصرت ما برای تو آماده است و این جریان نصرت اهل بیت تمام شدنی نیست و ادامه دارد تا  زمانی که ... یحیی الله تعالی دینه

ادامه نوشته