دعای هفدهم صحیفه سجادیه (شیطان ) جلسه ششم

اَللَّهُمَّ وَ اَشْرِبْ قُلُوبَنا اِنْكارَ عَمَلِهِ، وَ الْطُفْ لَنا فى نَقْضِ حِيَلِهِ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ، وَ حَوِّلْ سُلْطانَهُ عَنّا، وَ اقْطَعْ رَجآئَهُ مِنّا، وَ ادْرَأْهُ عَنِ ‏الْوُلُوعِ‏ بِنا.

بيدار كن، و به توفيق خود ما را در مسير مبارزه با او يارى ده. بارخدايا، قلوبمان را از انكار كارهاى شيطان سرشار ساز، و براى درهم شكستن حيله‏هايش ما را چاره بياموز. بارخدايا بر محمد و آلش درود فرست، و سلطه شيطان را از ما بگردان، و اميدش را از ما قطع كن، و وى را از حرص ورزيدن به گمراهى ما دفع فرما.

***

تعبیری است که در قرآن هم از آن در چندین مورد استفاده شده است، و آن «شُربِ قلب» است (نوشیدن قلب). اینجا عرض می کند: وَاَشْرِبْ قُلُوبَنا اِنْكارَ عَمَلِهِ وقتی مطلبی را می شنویم و قبول می کنیم، وقتی عمری در یک مداومت طولانی و در یک همبستگی درونی ، یک اعتقاد و گرایش با ما عجین می شود، قرآن اسم آن را می گذارد: «شُربِ قلب»؛ یعنی قلب مثل یک انسان تشنه، آن را نوشیده و پر شده از آن. این تعبیر را خداوند در مورد گوساله پرستان بکار برد[1] : « وَأُشْرِ‌بُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ» در حالت معمول، گوساله خوردنی است ، نه نوشیدنی! آن هم از معده، نه از قلب! اما اینها در قلبهایشان گوساله نوشیده اند! از همین تعبیر برای «مَشرَب» به معنای «آبشخور فکری» استفاده شده است.

این حد از انحراف، خطرناک است. چه قدر ما مراقبیم که شُرب قلبمان چیست؟ خطا ، گاه موردی است. گاه نهادینه و دائمی می شود و قلب ما دارد آن را می نوشد! اگر وَأُشْرِ‌بُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ شده باشی، حتی ممکن است کار خیری هم ظاهرا از تو سر بزند ، اما ظاهری است. عمل ، انتساب به قلب و نیت دارد، پس ظاهر عمل ملاک نیست. ممکن است دو عمل ظاهرا متضاد باشند ، ولی هر دو مثبت باشند و انجام دهنده های آن ثواب ببرند[2] و بالعکس ممکن است دو عمل یکسان انجام دهند ولی دو جور متفاوت حساب بشود[3] پس قلب، اثر دارد. گاه خودمان حرفی را می زنیم ولی در وجودمان نهادینه نشده است چون شرب قلب ما چیز دیگری است! مظاهر مختلف شیطان را در اطرافمان هی اضافه می کنیم.«قلب» جای «مالِ دنیا» نیست. «دست»، جای مال دنیا است! مواظب شرب قلبمان باشیم. چیزی را که درباره اش حرف می زنی، یواش یواش وارد قلبت می شود. هر کس در درون قلبش چیزی است : مقام، شغل، و... که بعضا خوب هم هست؛ اما جایش در قلب نیست.

تبلیغات زیاد و مکرر ،آرام آرام اثر ناخودآگاه بر ما می گذارد. بیلبوردها، پیامکها، و... هرآن چه دیده بیند دل کند یاد! باید مواظب باشیم. به تدریج ظرف قلب را پر کنیم از چیزی که بیارزد!

المومن نفسه فارغ عن شغله، ایدیهم فی العمل، و قلوبهم فی الجنان [4] وقتی دنیا وارد قلب و دل شد، جیفه (مردار) بوی گند می­دهد. گاه پول می دهی و فضولات حیوانی می خری! اشکالی ندارد، اما برای کجا؟ برای باغچه! جایش آنجاست نه سر سفره ، نه درون دل! شیطان فقط جای اینها را عوض می کند. از باغچه می آورد سر سفره! دنیا لازمه ی زندگانی ماست، اما نه در دل ما.

یکی از دلایل حرمت غیبت (شاید) این باشد که قلب ما را مشروب می کند از عمل شیطان. بویژه اگر غیبت درباره کار زشت باشد که به تدریج تشییع فاحشه می شود.

بقیه در :

ادامه نوشته

جلسه به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها

روز شنبه 22 اردیبهشت 1391 به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها ، از نماز مغرب و عشا جلسه ای در مکان ذیل برگزار می گردد:

اتوبان صدر ( غرب به شرق) - خروجی دلاویز ( اولین خروجی بعد از کاوه شمال؛ ممکن است خروجی در حالت کارگاه دو طبقه سازی اتوبان ، دیده نشود ) - خ برادران رحمانی - کوچه دلاور (لینک نقشه )

از خیابان دولت (شهید کلاهدوز) بعد از چهارراه قنات- جنب پمپ بنزین- خ شهید مطهری-انتهای خیابان به سمت راست -( خ شهید اخلاقی ) انتهای خیابان به سمت چپ - منظریه سمت چپ - کوچه دلاور ( با استفاده از نقشه به راحتی می توانید به محل دسترسی پیدا بکنید)

دعای هفدهم صحیفه سجادیه (شیطان ) جلسه پنجم

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَ اَمْتِعْنا مِنَ الْهُدى‏ بِمِثْلِ ضَلالَتِهِ، وَ زَوِّدْنا مِنَ التَّقوى‏ ضِدَّ غَوايَتِهِ، وَاسْلُكْ بِنا مِنَ التُّقى‏ خِلافَ سَبيلِهِ مِنَ الرَّدى‏. اَللَّهُمَّ لاتَجْعَلْ لَهُ فى قُلُوبِنا مَدْخَلاً، وَلاتُوطِنَنَّ لَهُ فيما لَدَيْنا مَنْزِلاً. اَللَّهُمَّ وَما سَوَّلَ لَنا مِنْ باطِلٍ فَعَرِّفْناهُ، وَ اِذا عَرَّفْتَناهُ فَقِناهُ، وَبَصِّرْنا ما نُكائِدُهُ بِهِ، وَاَلْهِمْنا ما نُعِدُّهُ لَهُ، وَاَيْقِظْنا عَنْ سِنَةِ الْغَفْلَةِ بِالرُّكُونِ اِلَيْهِ، وَاَحْسِنْ بِتَوْفيقِكَ عَوْنَنا عَلَيْهِ.

بارخدايا بر محمد و آلش درود فرست، و ما را از هدايتى كه در دوام و پابرجايى مانند گمراهى او باشد بهره‏مند ساز، و در برابر تباهى او به ما توشه تقوا كرامت فرما، و خلاف راه هلاكت‏بار او ما را به راه تقوا رهنمون شو. الهى در قلب ما براى او راهى قرار مده، و براى وى در شئون زندگى ما منزلى فراهم نياور. بارخدايا ما را به هر باطل كه در نظرمان بيارايد آگاه كن، و - چون آگاهمان كردى ما را از آن حفظ كن، و به راه و روش جنگ با او بینایی ده، و ما را ملهم ساز كه براى نبرد با او چه بايد آماده كرد، و از خواب غفلتى كه سبب گرايش به اوست بيدار كن، و به توفيق خود ما را در مسير مبارزه با او يارى ده.[1]

این جا چند محور وجود دارد:

1- محور همیشگی و دائمی: باید متوجه بود که دم از مبارزه با شیطان زدن، اگر بدون خدا و استمداد از خدا باشد ، هیچ است! همه اش در این عبارات، این را می بینیم که «خدایا تو این کارها را بکن..» محورها گفته شده ، ولی جوهر و ذات اینها امداد الهی است که از ابتدا تا انتهای دعای هفدهم مشاهده می کنیم.

وقتی تصمیم به مبارزه با شیطان می گیری، نباید یادت برود که این مبارزه هم باید با استمداد از خدا باشد،[2]
این خیلی مهم است! اگر ما فکر کنیم که داریم مبارزه با شیطان می کنیم ولی این باور ما نباشد، خودش راهی برای شیطان می شود.

2- در برابر این امواج شیطانی، باید امواج رحمانی فراهم کنید. بر ضد ضلالت شیطانی، هدایت و سبیل رشد عنایت کند. به طور طبیعی حضور در زندگانی مادی دنیا، زمینه های ارسال موج از سوی شیطان را فراهم می کند ( و خدعتنی الدنیا بغرورها- دعای کمیل)همینجوری همه در معرض این چیزها هستیم! اما این ظلمی نیست که به ما شده باشد؛ چون از سوی مقابل هم امواج رحمانی فراوان است؛ این مائیم که باید لااقل معادل این امواج خودمان را در معرض آن امواج رحمانی قرار دهیم

بالاخره درگیریهای شغلی ، اجتماعی و روابط انسانی و .. حتی حضور فردی که روح گناهکارانه ای دارد،و نشست و برخاست با چنین آدمهایی...

ادامه نوشته

متن خطبه ابتدای سخنرانی

آقای سید مجتبی حسینی در ابتدای سخنان خود همیشه این خطبه را می خوانند:

بسم الله الرحمن الرحیم . الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی حقیقة الوجه الاتم، العارف بما فی اللوح و القلم ، الواقف علی جمیع سیاسات و الحکم، العبد الموید، و الرسول المسدد، المصطفی المحمود الاحمد، حبیب اله العالمین ، ابی القاسم محمد (صلوات)

و علی آله الطیبین الطاهرین ، المعصومین المنتجبین ، سیما بقیة الله فی الارضین ؛ و اللعنة الدائمة علی اعدائهم اجمعین ، من الان الی قیام یوم الدین

ترجمه: بنام خداوند رحمن و رحیم. حمد خدای را که پروردگار عالمیان است. و سلام بر تمام ترین تحقق وجه (الهی) ، دانای به آنچه که در لوح و قلم است، آگاه به تمام سیاستها و حکمتها، آن بنده ی تایید شده، و آن فرستاده ی پایانی، آن برگزیده و ستوده شده و برترین ستوده شده، محبوب خدای عالمیان، ابوالقاسم محمد ، و بر خاندان نیکو سیرت و پاک او ، معصومان و دست چین شدگان، بویژه بازمانده خدا در زمینها؛  و لعنت پایدار خداوند بر تمامی دشمنانشان ، از هم اکنون تا برپایی قیامت.

دعای هفدهم صحیفه سجادیه ( شیطان) جلسه چهارم

اَللَّهُمَّ اخْسَأْهُ عَنّا بِعِبادَتِكَ، وَاكْبِتْهُ بِدُؤُوبِنا فى مَحَبَّتِكَ، وَاجْعَلْ بَيْنَنا وَبَيْنَهُ سِتْراً لايَهْتِكُهُ، وَ رَدْماً مُصْمَتاً لايَفْتُقُهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَاشْغَلْهُ عَنّا بِبَعْضِ اَعْدآئِكَ، وَ اعْصِمْنا مِنْهُ بِحُسْنِ رِعايَتِكَ، وَ اكْفِنا خَتْرَهُ، وَ وَلِّنا ظَهْرَهُ، وَاقْطَعْ عَنّا اِثْرَهُ.[1]

خدایا شیطان را به زمین بزن با تلاش ما در وادی محبت تو، بین او و بین ما پرده ای قرار بده که نتواند آن را بدَرَد و سدّی خلل ناپذیر بین ما با او قرار بده . خداوندا درود بفرست بر محمد و خاندان او، و او را مشغول بعضی از دشمنان خودت کن به جای ما؛ و ما را با حسن رعایت خودت معصوم و در امان از او قرار بده، و ما را از خدعه و نیرنگ او کفایت کن ، او را از ما رویگردان و فراری کن و امید او را به سمت ما قطع کن!

این بخش از دعا دو سه محور دارد:

1- وَاكْبِتْهُ بِدُؤُوبِنا فى مَحَبَّتِكَ: شیطان چگونه با صورت به زمین بخورد؟! ( معنای اکبات یعنی با صورت به زمین خوردن ) پاسخش این است: بدووبنا فی محبتک! با تلاش ما در وادی محبت تو! شاید نمازی که قصد قربت و محبتش کم باشد، آثار زیادی نداشته باشد؛ اما همین نماز دست و پا شکسته هم بی اثر نیست! نباید همین ارتباط دست و پا شکسته را هم قطع کرد! بله؛ باید تعای داد. اما همین مقدار موجود را هم نباید از دست داد. کسی که روی پله دهم ایستاده نباید به کسی که روی پله دوم ایستاده بگوید : بپر پایین! بالاخره در همین نمازهای دست و پا شکسته ما هم ممکن است چیزی برای قبول خداوند پیدا شود. ممکن است یک سبحان الله، یک الحمدلله (، یک ترس از خدا! ) ... مورد قبول درگاه خدا واقع بشود.

در عبادات، ما یک شرایط صحت داریم، و یک شرایط قبول. شرایط صحت ، همان شرایط استاندارد و حداقلی است. تا جایی که اگر نمازمان را بر اساس آن شرا یط بجای بیاوریم، عنوان تارک الصلوة به ما نمی دهند. اما اگر همین عبادت در طریق محبت خدا باشد؛ باعث می شود که...

ادامه نوشته

دعای هفدهم صحیفه سجادیه (شیطان ) جلسه سوم

اَللَّهُمَّ اخْسَأْهُ عَنّا بِعِبادَتِكَ، وَاكْبِتْهُ بِدُؤُوبِنا فى مَحَبَّتِكَ، وَاجْعَلْ بَيْنَنا وَبَيْنَهُ سِتْراً لايَهْتِكُهُ، وَ رَدْماً مُصْمَتاً لايَفْتُقُهُ.[1]

( این نوشته ، خلاصه و برگزیده ای از مباحث جلسه است )

(در ادامه بحث هفته پیش، که گفتیم شیطان ممکن است ما را از طاعتی به طاعت دیگر وادار کند ) گاه نگرانی از سوی دیگری به ما رجوع می کند، و آن این که ممکن است فکر کنیم مبادا هر کاری که می خواهیم بکنیم ، شیطانی باشد! .این نگرانی در ذهن ما ممکن است ایجاد شود و دیگر هیچ عبادتی نکنیم! این نگرانی خیلی بدی است و متاسفانه مساله ای است مبتلا به.

ما در عین این که باید حواسمان به شیطان باشد، و او را جدی بگیریم ، اما باید بدانیم که ان کید الشیطان کان ضعیفا [2]. برای کی ضعیف است؟ پیامبران ، اولیاء خدا که از دست شیطان به خدا پناه برده اند! (باید گفت: ) چیزی که کید شیطان را ضعیف می کند ، همین پناه بردن به خدا است. اگر پناه بردن به خدا نباشد، کید شیطان کارگر می افتد . ( امام سجاد علیه السلام ) برای امنیت از شیطان ، بجای هر دستورالعملی ، از خود خدا شروع کرده است. کسی که قرار است او را دور کند، من نیستم ، خدا است. اما به چه وسیله ای؟ : بِعِبادَتِكَ . بعد از آن هم محور دیگری را مطرح کرده :...

ادامه نوشته

دعای هفدهم صحیفه سجادیه (شیطان ) جلسه دوم

اَللَّهُمَّ اِنّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغاتِ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ وَكَيْدِهِ وَمَكآئِدِهِ، وَمِنَ الثِّقَةِ بِاَمانِيِّهِ وَمَواعيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَمَصآئِدِهِ،وَاَنْ يُطْمِعَ نَفْسَهُ فى اِضْلالِنا عَنْ طاعَتِكَ، وَامْتِهانِنا بِمَعْصِيَتِكَ، اَوْ اَنْ يَحْسُنَ عِنْدَنا ما حَسَّنَ لَنا، اَوْ اَنْ يَثْقُلَ عَلَيْنا ما كَرَّهَ اِلَيْنا. اَللَّهُمَّ اخْسَأْهُ عَنّا بِعِبادَتِكَ، وَاكْبِتْهُ بِدُؤُوبِنا فى مَحَبَّتِكَ، وَاجْعَلْ بَيْنَنا وَبَيْنَهُ سِتْراً لايَهْتِكُهُ، وَ رَدْماً مُصْمَتاً لايَفْتُقُهُ.

( این نوشته ، خلاصه و برگزیده ای از مباحث جلسه است )

در جلسه گذشته نکانی درباره ابلیس و شیطان بیان شد. احتمالا توضیحات بیشتری در این باره در جلسات بعد بدهیم.

بارخدايا، به تو پناه می بريم از فتنه‏ انگيزيهاى شيطان رانده شده، و از حيله و مكرهاى گوناگونش، و از تكيه كردن به آرزوها و وعده‏ ها و فريب او و درافتادن به دامهايش، و از طمع بستن او به گمراه كردن ما از راه بندگيت، و خوار ساختن ما به عصيان و نافرمانيت، يا خوب دانستن چيزى كه آن را در نظرمان نيكو جلوه داده، يا گران دانستن چيزى كه نزد ما زشت نشان داده. بارخدايا به قدرت عبادتت او را از ميدان زندگى ما بران، و به سبب كوششمان در راه محبتت دماغش را به‏خاك بمال، و بين ما و او پرده‏اى افكن كه آن را ندرد، و حجابی ضخيم كه آن را نشكافد.

اینجا چند محور از حرکتهای معمولی و متداول شیطان را ذکر فرموده است .

امروزه یکی از کارهای شیطان این است که خود را از ما پنهان کرده و ما را سرگرم چیزهای دیگر کرده است که متوجه نباشیم شیطان هم دراطراف ما هست. ما به دعواهایی افتاده ایم با هم ، با شیعیان امیرالمومنین ، و یادمان رفته که دعواهای ما با کس دیگری باید باشد. او این دعواها را انداخته بین ما! چیزهای کوچک را برای ما بزرگ می کند تا چیزهای بزرگ در پشت آن پنهان شود. چه در باب ....

ادامه نوشته

دعای هفدهم صحیفه سجادیه  (شیطان ) جلسه اول

اَللَّهُمَّ اِنّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغاتِ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ وَكَيْدِهِ وَمَكآئِدِهِ، وَمِنَ الثِّقَةِ بِاَمانِيِّهِ وَمَواعيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَمَصآئِدِهِ،

( این نوشته ، خلاصه و برگزیده ای از مباحث جلسه است )

امشب قبل از ورود به مبحث اصلی دعای هفدهم، که به نوعی برای ما می تواند «شیطان شناسی» باشد؛ مقدماتی را عرض می کنم:

1- حضور در جلسه و دیدار همدیگر ، خودش موضوعیت و فایده دارد. انتقال اطلاعات جلسه وسیله نوار، تصویر و نوشته، برای کسانی که قادر به حضور نیستند، غنیمت است ولی برای کسانی که می توانند بیاییند ، شاید حدود 5 تا ده درصد از چیزی را که در جلسه می توانند دریافت کنند ، به آنها منتقل کند

2- دعای هفدهم در باب پناه بردن به خدا از وسوسه های شیطان است. و اگر خوب در آن دقت کنیم ، جنبه های ظریفی از انسان شناسی و وجود شناسی و اخلاق را خواهیم یافت که گاه سوالات تفسیری ما راهم پاسخ می دهد

3- «شیطان» اگر از ماده « شّیّط » باشد، به معنای احتراق و ، سوختن، سوختن از غضب و ناراحتی و .. است. و اگر از ماده «شّطّن» باشد ، به معنای دورشدن جدا شدن ، مجزا شدن ، ناهنجار شدن است

در فرهنگ دینی ما، هر موجود ضد تعالی و تکامل، شیطان نام دارد. چه جنی باشد و چه انسی! برای هر چیز خوب، اگر مانعی تصور کنید، آن مانع را شیطان می نامند. دایره مفهومی بسیار گسترده ای دارد: هر چیز مانع نماز، بشود، .. عامل بیماری ، ... عامل تفرقه ،... عامل تخریب محیط زیست و بهداشت ، ...

(لینک دانلود فایل صوتی جلسه در ادامه مطلب)

ادامه نوشته